Spropitné,Tuzér,TIP nebo Dýška v kadeřnickém salonu.

Kadeřníci a holiči a nejen oni, dostávají peníze nad rámec účtenky. Říká se tomu různě, v restauracích je to spropitné, dále také tuzér, v kadeřnickém salonu je dýško, v angličtině je to “tip”dále třeba tuzér,všimné. Co to vlastně dýško je, proč se dává a jaká je jeho optimální výše? Jak jsem se dočetl, tak slovo “tip” chceteli dýško je (americká zkratka pro zabezpečení kvalitních služeb) = ”To Insure Promptness”. Je to tedy hostovo, či zákazníkovo vyjádření spokojenosti s kvalitou servisu-služby nad rámec bežného.

Dýška v kadeřnickém salonu (kadeřnictví)

Bohužel dnes je stále dost lidí, kteří si myslí, že když jdou do kadeřnického salonu, zaplatí částku za kadeřnickou službu, nebudou už nic dávat. V podstatě nemusí, je to jen na zákazníkovi. Co ale říká odborník na etiketu?  “Dýško dáváme 7 až 15 procent, podle míry spokojenosti s obsluhou. Pak máme alespoň pocit jakéhosi smyslu tipu, tedy odměny a nikoliv jako “povinné daně”. Dát velmi málo je urážlivé. To raději nedat nic. Ovšem pak je to spíše o demonstrativní gesto nespokojenosti,” vysvětluje Ladislav Špaček, autor několika knih o etiketě.

Dýška pro kadeřníka,kadeřnici,holiče

V kadeřnickém salonu je to myslím totéž. Dýška ke kadeřnickým službám patří a jejich výše by měla být závislá od spokojenosti s kvalitou kadeřnické nebo holičské služby a přístupu kadeřnické obsluhy (kadeřníka,holiče,kadeřnice). Odměnit kadeřnickou obsluhu za to, že byl ochotný, příjemný, pozorný prostě patří k etiketě všude na světě. Není zrovna vhodné, kdy se zákazník ptá, “Dává se v kadeřnictví dýško? nebo A kolik se vlastně dává tady v kadeřnictví dýško?” Myslím, že člověk by to měl cítit pokud je s kadeřickou služou spokojen  měl by kadeřníka odměnit pokud né nebo na to nemá tak nic nedat. Proč dát v kadeřnictví dýško, když jsem s kadeřnickými službami spokojená? Kadeřnice jsou osoby OSVČ to znamená platit si sociální a zdravotní pojištění,přibližně 3000,-kč/měsíc,pronájem křesla od 4000 – 10 000,-kč/měsíc a to nemáte započítaný kadeřnický materiál a další věci s tím spojené + česká byrokracie a politika ,,pomáhající“ malým živnostníkům ,tím chci jen naznačit,že dnes je to spíše boj o přežití, práce nárazová nebo sezonní,proto kadeřnice bude určitě ráda pokud dýško dostane je to odměna za kvalitní a profesionální kadeřnické služby a také zpětná vazba od zákazníka,že je spokojen s  kadeřnickou službou a že, má smysl tuto kadeřnickou profesi provozovat a uživit se s ní.

Kadeřnictví Mladá Boleslav – Dolní Stakory